به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۴ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۵ مرداد ۱۴۰۰


به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بعد از تعطیلات تابستانی طولانی، بازار امروز با رشد ۱۲ هزار واحدی کار خود را به اتمام رساند. خالص ورود پول حقیقی به سهام، به میزان ۲۴۴ میلیارد تومان و خالص خروج پول حقیقی از درآمد ثابت ها ۲۳۳ میلیارد تومان بود که تکرار این روند در چند هفته گذشته، بازار متعادل و رو به بالا و خارج شدن از رکودی که از مرداد ماه سال گذشته وارد آن شده بودیم را نشان می‌دهد. نکته و تفاوت اصلی حرکت مثبت فعلی بازار با صعود ابتدای سال گذشته در تحلیلی بودن آن است. به طور مثال در معاملات امروز گروه لاستیک‌سازی، سهم پاسا با کمترین میزان پی بر ای در گروه خود با صف خرید کار را به اتمام رساند و هم گروهی‌هایش در حوالی صفر تابلو یا منفی معامله می‌شدند. این درحالی است که حاشیه سود شرکت و صنعت ،می‌تواند بالاتر نیز قرار گیرد و این مسئله احتمال افزایش نرخ را در این شرکت و به طور کلی در این گروه افزایش می‌دهد. در گروه‌های دیگر نیز همین مسئله به چشم می‌خورد و سهام ممتاز در هر گروه شاهد ورود نقدینگی به ویژه از طرف حقیقی‌ها هستند.
کمی به سیاست بپردازیم. روزنامه سازندگی گمانه زنی‌ها در مورد اعضای احتمالی دولت آینده را منتشر کرده است و با چیزی که قبل از آن در مورد ترکیب دولت جدید صحبت می‌شد متفاوت است. به طور مثال صحبتی از علی باقری به عنوان وزیر امور خارجه مطرح نیست که یکی از دلایل آن مخالفت شدید افراد موثر در وزارتخانه مطرح شده و حتی گزینه دبیری شورای عالی امنیت ملی نیز علی شمخانی مطرح شده است که در حال حاضر نیز همین مسئولیت را دارد. این انتخاب‌ها در صورت تحقق به طور جدی روی پرونده هسته‌ای ایران تاثیر دارد و نشان از رویکرد عملگرایانه رئیس جمهور منتخب در به نتیجه رسیدن مذاکرات است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در وزارتخانه‌های دیگر نیز افرادی معتدل تر از آنچه که قبلا تصور می‌شد مطرح هستند و حتی طرح محدودسازی اینترنت که در مجلس در حال بررسی است نیز، برای فشار به رییس دولت برای انتخاب برخی افراد تندروتر قلمداد می‌شود. در وزارت نیرو علی آبادی مدیرعامل مپنا مطرح شده است که سابقه کار طولانی مدت در این شرکت را دارد و به خوبی با مشکلات این حوزه به ویژه صنعت برق آشنایی دارد و این انتخاب احتمالاً آغازی برای واقعی تر کردن قیمت اقلامی است که تحت مدیریت این وزارتخانه است و این مسئله تاثیر مثبتی روی شرکت‌های فعال در این حوزه خواهد داشت. همانگونه که اشاره شد در بین گزینه‌های احتمالی وزارت خارجه و دبیری شورای عالی امنیت ملی نامی از علی باقری و سعید جلیلی وجود ندارد. افرادی که در دوران محمود احمدی نژاد مسئولیت مذاکرات را برعهده داشتند و تقریباً بعد از هر دور از مذاکرات قطعنامه ای علیه ایران به تصویب می‌رسید.
تصمیم گیران معتدل تر از طرف ایران در مذاکرات و همچنین صحبت های رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران و یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکایی در مورد شکست سیاست فشار حداکثری و همچنین صحبت‌هایش در مصاحبه با سی ان ان در مورد انعقاد توافق در آینده قابل پیش‌بینی و همچنین تحولات اجتماعی که در ایران در حال رخ دادن است، لزوم و احتمال انعقاد توافق زودتر از آنچه برخی تحلیلگران می‌گویند را قوت می بخشد. شاید قبل از تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در آذر ماه. اما توافق، سیاستی که دولت آینده در مورد آزادسازی قیمت بسیاری از کالاها در سر دارد و از الان نیز شروع شده است را تغییر نمی‌دهد و همچنین تقاضای انباشته شده طی این سالها به قدری هست که اجازه کاهش بلندمدت قیمت دلار را نخواهد داد. بنابراین می‌توان گفت که ریسک توافق از سر بازار سهام برداشته شده و معاملات با در نظر گرفتن توافق در حال انجام است.
حال دوباره به درون بازار بپردازیم. گزارشات سه ماه یکی پس از دیگری آمد و در بسیاری از آنها رکوردهای خوبی در فروش و سود سازی زده شده و تاثیر آن در بازار امروز قابل مشاهده بود. با توجه به روند بازار و پی بر ای چهار فصل گذشته و مقایسه آن با پی بر ای گذشته‌نگر تاریخی بازار، می‌توان گفت که بازار در کلیت خود به قیمت است. یعنی نه گران است و نه ارزان. البته این به معنای آن نیست که موقعیت مناسب خرید وجود نداشته باشد بلکه این وضعیت نشان‌دهنده کلیت بازار است و قطعاً سهامی که در قیمت های جذاب هستند وجود دارند و همین امر اهمیت تحلیل شرایط فعلی و آینده و دیدگاه تخصصی تر به شرکت‌ها و معاملات را دوچندان می‌کند.
معمولاً گزارشات سه ماهه فصل بهار به دلیل تعطیلات طولانی و کمتر بودن حجم عملیات شرکتها کم رونق تر از فصول دیگر است که شاید اثر این گزارشات با وجود گزارشات خوب در برخی شرکت‌ها تا حدودی در قیمت‌ها پیشخور شده باشد و افرادی که با توجه به گزارشات و مواردی از این دست اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند کمی با احتیاط معامله کنند. ولی احتمال روند نزولی از سر بازار برداشته شده است.

روند تحلیلی و توجه به گزارشات فصل بهار و همچنین گزارش فروش تیرماه شرکت‌ها در معاملات فردا نیز به چشم خواهد آمد و به نظر نمی‌رسد هر سهمی شایسته‌ی رشد باشد.
احتمالاً بازار فردا ، به مانند بازار امروز متعادل باشد و در بعضی از سهم‌ها، روند مثبت خوبی را با توجه به گزارشات و افزایش نرخ‌ها و کیفیت محصولات و مزیت‌های نسبی دیگر داشته باشیم و سهام بعضی از گروه ها و همچنین بعضی از صنایع با افت مواجه شوند. به همین دلیل و با توجه به حالت تعلیق فعلی در اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور، روند تعادلی و نوسانی را برای روزهای آینده پیش‌بینی می‌کنیم. لااقل تا دوازدهم مرداد ماه که دولت جدید به صورت رسمی کار خود را آغاز کند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید