به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۸ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۹ دی ۱۴۰۰

ما هیچ ما نگاه…
بازار بورس این روزها به شدت درگیر سردرگمی، ترس و نا امیدی شده است. بازار امروز یکی از بدترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. شاخص کل حدود 30 هزار واحد افت داشت و این قرمزی تقریبا تمامی نمادها و گروه های بازار را شامل می شد. بیش از 570 نماد بازار در محدوده منفی معامله میشد که حدود 300 نماد به صف فروش رسیدند. حدود 700 میلیارد خروج پول حقیقی از بازار امروز ثبت شد. بازار این روزها به تمامی اخبار و گزارش های مثبت توجهی ندارد. نه به گزارش خوب ونوین توجهی دارد و نه به نفت 88 دلاری بها میدهد. صف فروش ونوین در بازار امروز گویای همه چیز بود.
این وضعیت فعلی بازار چه زمانی قرار است بهبود پبدا کند؟ اصلا آیا تصمیمی برای بهبود آن هست؟ آیا دولت به عنوان بازار ساز به این وضعیت راضی است؟
برای بررسی این وضعیت موارد مختلف را بررسی کرد، هر چند که تا حدودی تکرار مکررات است؛
برجام؛ یکی از مهمترین ریسک ها و ابهام های این روزهای بازار بحث مذاکرات هسته ای است. چند و چون روند مذاکرات هنوز برای سهامداران خرد و افرادی که اطلاعات نهانی از مذاکرات و روند آن ندارند مشخص نیست. اینکه آیا توافق به زودی اتفاق خواهد افتاد یا خیر و اینکه نتیجه توافق چه زمانی صنایع مرتبط با بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ نرخ دلار چه روندی را طی خواهد کرد؟ همه اینها سوالاتی است که فعلا در حالت ابهام قرار دارد. حتی در صورتیکه به نتیجه مذاکرات خوش¬بین باشیم بازهم ابهام های دیگری مطرح می شوند. در صورت توافق شاید روی کاغذ بهترین صنعت از لحاظ چشم انداز بازدهی بانکی ها باشند اما مسائل مربوط به بانکی ها در صورتی حل خواهد شد که وضعیت ایران در مسائل مربوط به FATF مرتفع شود که این مورد بازه زمانی بلندتری را می‌طلبد، و یا صنایع دیگر. بنابراین این تاثیر منفی توافق است که در کوتاه مدت جو روانی غالب بر بازار شده است.
از طرفی دولت خیلی هم از شرایط موجود ناراضی نیست؛ با استفاده از موارد مطرح شده در بودجه سال بعد میتواند از کسری بودجه خود را جبران کند و حداقل تا حدی از این شرایط بحرانی نجات پیدا کند و هم بازار سرمایه را از سرمایه¬گذار خرد و عمومی خالی میکند. در این صورت مواردی مطرح است که جای تامل بسیار دارد؛ این همه کش و قوس بر سر بودجه و نامه نگاری های پینگ¬پنگی چرا باید در این شرایط بازار اتفاق بیوفتد؟ چرا باید ذوب تمامی هزینه ها در این گزارش بیاورد؟
از لحاظ تکنیکالی اما شاخص کل در یک مسیر اطلاحی بین دو محدوده 1 میلیون و 130 هزار تا محدوده 1 میلیون و 580 هزار واحدی در حال نوسان است و در حال حاضر در یک کانال نزولی که محدوده 1 میلیون و 260 هزار واحدی را به عنوان حمایت پیش روی خود می¬بیند قرار دارد. بنابراین اگر تکنیکالی به بازار نگاه کنیم، در روند نزولی نباید به دنبال خرید بود. از طرف دیگر به عنوان یک تحلیلگر بنیادی معتقد هستیم که محدوده فعلی برای بسیای از نمادها، با توجه به وضعیت بازاهای جهانی و پارامترهای موثر بر صنایع مختلف، محدوده ارزندگی به حساب می آید. اما اینکه توصیه به خرید داشته باشیم پاسخ خیر است. اگر بیرون گود نشسته اید و در حال تماشای روند معاملات هستید، چیزی را از دست نداده اید.
برای جمع بندی موارد مطرح شده باید عرض کرد که در کوتاه مدت با توجه به شرایط موجود، دید مثبتی برای آینده بازار نداریم. اما با توجه به وضعیت بودجه سال آینده و روند قیمت های جهانی برای میان مدت میتوان نمادهای ارزنده را در نظر داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید