به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۶ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز متعادل به همراه نوسانات مثبت و منفی کار خود را آغاز کرد و همانند روز معاملاتی گذشته فلزی‌ها در کانون توجهات قرار داشتند و خودرویی‌ها و بانکی‌ها افت قیمتی را تجربه کردند. در یک ساعت پایانی نیز برتری فروشندگان به خصوص در صنایعی چون خودرویی و پالایشی مشهود بود. سرانجام شاخص کل که در دقایق ابتدایی بیش از 7 هزار واحد رشد را به ثبت رسانده بود به افت 1 هزار و 398 واحدی رسید و شاخص هم وزن با 3 هزار و 868 واحد، به عقب نشست.
امروز خبری مبنی بر شروع مذاکرات از هفته جاری منتشر شد. نتایج این مذاکرات شرایط نرخ ارز را تعیین خواهد کرد. حال از آنجا که محرک اصلی بازار سرمایه دلار محسوب می‌شود، می‌توان پیش‌بینی نمود که اوضاع بازار تا مذاکرات مبهم خواهد بود. این امر موجب می‌گردد جریان نقدینگی فعلا برای ورود محتاطانه عمل کند و سرمایه‌گذاران صبر پیشه کنند. با این وجود در هفته پیش رو خوش‌بینی‌هایی از قبیل رشد قیمت کامودیتی‌هاو شرایط خوب آن‌ها وجود دارد که می‌تواند نوید بخش اوضاع بهتری برای تک نمادها باشد.
گزارشات نشان می‌دهد P/ Eفوروارد حدود 300 شرکت در محدوده 6.1 واحد بوده و P/ E دوازده ماه گذشته به 8.6 واحد رسیده است. بنظر می‌رسد 6 الی 8 واحد برای P/Eفوروارد سطوح تعادلی باشد که متناظر با شاخص کل 1میلیون و 400 هزار الی 1 میلیون و 600 هزار واحدی در بازار است. لذا می‌توان به برگشت بازار یا عدم ریزش سنگین حتی در صورت توافق امیدوار بود و به دنبال فرصت‌های خرید گشت.
از سویی دیگر با نزدیک شدن به پایان مهر ماه می‌توان به انتشار گزارشات ماهانه و 6 ماهه چشم دوخت که با توجه به قیمت‌های جهانی، افزایش نسبی دلار نیما و کاهش محدودیت‌های برق بنظر می‌رسد گزارشات خوبی را در پیش خواهیم داشت که در این میان می‌توان علاوه بر شرکت‌های اوره و متانولی به محصولات شیمیایی مواد شوینده اشاره کرد. چرا که در سنوات گذشته عموما در آبان ماه افزایش نرخ گرفته‌اند و با توجه به احتمال بالای این موضوع برای سال جاری می‌توان از نماد قرن به عنوان یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری نام برد. این نماد با P/ Eفوروارد 5 واحد و شبکه قوی فروش از نمادهای بنیادین بشمار می‌آید.
در فلزات رنگی نیز نماد فایرا با توجه به قیمت‌های جهانی P/ E حدودا 5 واحد را می‌گیرد و در وضعیت تکنیکال مناسب قرار دارد.
در گروه پالایشی‌ها می‌توان به نماد شبندر اشاره کرد که در تابستان قیمت محصولات از 55 دلار به 75 دلار رسید و می‌توان انتظار P/ Eزیر 5 واحد را داشت.
در صنعت کشاورزی و دامپروری نیز از نمادهای مستعد رشد آن می‌توان به نماد سپید اشاره کرد که با توجه به برآورد EPS حدودا 850 تومان در سال 1400 و 1300تومان در سال 1401 و اصلاح بیش از 10 درصدی طی روزهای اخیر یک گزینه مطلوب بشمار می‌آید.
در مورد وضعیت کلی بازار باید گفت که وضعیت نمادهای کوچک‌ بنظر خوب نمی‌آید، هفته گذشته حمایت‌های مهمی را شکوندن و بدون پولبک در حال سراریز شدن به سمت حمایت‌های بعدی هستند لذا می‌توان در قیمت‌های پایین‌تر به دنبال فرصت‌های خرید بهتر بود و برای بازار فردا پیش‌بینی می‌گردد کماکان تک نمادها در کانون توجه و تقاضا قرار داشته باشند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید