به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۱ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز حالی برای آدمی نمی گذارد، چه برسد به اینکه درباره اش بنویسی. بی‌قاعده سرخ بود. شاید هم ما قواعد را نمی‌دانیم و برخی دیگر می دانند و در قواعد آن نیز دخل و تصرف دارند. آن طور که مشخص است بازار فعلاً قصد ندارد روی خوشش را به ما نشان دهد و باید کمی صبر کرد. چشم سرمایه‌گذاران از فروش اوراق دولتی در آخر هر ماه ترسیده و صحبت ها در مورد بودجه انقباضی سال آینده از طرف برخی مسئولان مربوطه، ترس مضاعفی را فراهم کرده. مشخص است که اولویت دولت کنترل تورم از هر راه ممکن و با فرض ادامه شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی است. اما سوال اصلی در فروش اوراق این است که در سررسید چگونه قرار است این اوراق که متاسفانه برای امور جاری و پرداخت حقوق کارمندان منتشر می‌شوند، بازپرداخت شوند. اگر پول حاصل از اوراق صرف هزینه‌های عمرانی یا طرح هایی شود که در آینده منافع داشته باشند و از همان منافع اوراق منتشره بازپرداخت شوند، حرفی نبود. کما اینکه فلسفه انتشار اوراق در بازار سرمایه نیز برای تامین مالی طرح‌های عمرانی و بلندمدت است و نه صرفاً پرداخت حقوق کارمندان که عایدی در آینده ندارد. آیا قرار است بازهم اوراق منتشر شود و از پول آن، اوراق منتشره فعلی را بازپرداخت کنند. ادامه این روند و انتشار اوراق صرفاً برای امور جاری تا کجا قرار است ادامه یابد. اخذ مالیات زیاد در شرایط فعلی و فشار بیش از حد به تولید کننده نیز منطقی به نظر نمی رسد و ممکن است نتیجه عکس بدهد. شاید راه چاره‌ای جز توافق نمانده باشد و بحران انرژی در غرب دست ایران را قوی تر کند و دو طرف در نقطه‌ای به تلاقی برسند و توافقی با نام برجام و یا نا هر نام دیگر منعقد شود. در آن صورت است که شاید دولت کمی دست از سر اوراق و مالیات زیاد و فشار به شرکت‌ها بر دارد و هزینه تولید نیز کاهش یابد و بهره وری و فروش داخلی و صادراتی نیز افزایش یابد. آنجاست که توافق اگر یک عیب احتمالی و نه قطعی در کاهش نرخ دلار دارد، ولی مزیتهای فراوان و قطعی برای بازار سرمایه دارد. حالا که صحبت از دلار شد نگاهی به دلار نیمایی که دلار موثر در بازار سرمایه است و بی سر و صدا و آرام در حال افزایش است بیاندازیم. در حالیکه دلاردر بازار آزاد در حال افت است ولی دلار نیمایی تقریباً روزی ۵۰ تومان بالا می‌رود. نکته مهم این است که دلار نیمایی به راحتی بالا نمی رود و به راحتی نیز پایین نمی‌آید. احتمالاً برنامه دولت و بانک مرکزی این است که فاصله این دو نرخ را کاهش دهد. دلار آزاد را کاهش و دلار نیمایی را افزایش دهد. مثلاً در حوالی قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان هر دو نرخ تلاقی پیدا کنند و از آنجا تنها یک نرخ داشته باشیم و حتی توافق نیز مانع کاهش از حوالی قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان نشود.


بازار امروز منفی بود و به نظر می رسد لااقل تا آخر مهرماه و یا اواسط آبان وضعیت عدم رشد بازار ادامه دار باشد. ولی انصافا امروز برخی نمادها با وجود جو منفی بسیار بد در بازار، از جایی به بعد پایین تر نیامدند. سرآمد این نمادها، فولاد بود که قیمت هزار تومان در آن مانند دیوار مستحکمی بود که اجازه عبور را به هیچ کس نمی داد. از این سهم ها در بازار کم نیستند که در کف قیمتی خود قرار دارند و جو بازار هر چه باشد از کف قیمتی پایین تر نمی‌آیند.


بازار این روزها هرچه که عیب دارد و مردم را از لحاظ روانی آزار می دهد، ولی این حسن را دارد که می‌توان سره را از ناسره تشخیص داد. سهام بنیادی و سود ساز با خبرهای خوب در این بازار اگر منفی هم باشند ولی قابلیت نقد شدن دارند و یا مانند فولاد از قیمتی پایین تر نمی آیند. سرمایه گذاری روی این سهام در حال یا آینده نزدیک با توجه به گزارشات خوب ۶ ماهه و گزارش مهر ماه و همچنین افزایش تدریجی نرخ دلار نیمایی و خبرهای خوب دیگر، ریسک چندانی ندارد و تنها کمی تحمل می‌خواهد. شاید بهترین کار در این روزهای سخت، نگاه نکردن به تابلو و سر نزدن به پرتفوی باشد. سهم خوب بلاخره راه خود را پیدا می‌کنند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید