به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۹ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز نیز با منفی بسته شد، اما نه به قدرت منفی دیروز. یک ساعت ابتدایی معاملات روندبازار نزولی بود اما رفته رفته اوضاع کمی بهتر شد و شاخص در حدود منفی ده هزار واحد به ثبات رسید. انتظار این بود که بعد از آمدن گزارش فصل بهار شاوان و ارزیابی دقیق‌تر درباره گزارش بقیه پالایشیها، بازار کمی آرام بگیرد و حتی رنگ سبز را به خود ببیند. گزارش سه ماهه شاوان نوید پی برای حدود ۴ واحد را برای این سهم در سال ۱۴۰۰ می دهد که بسیار عالی است. احتمالاً بقیه پالایشی ها نیز چنین گزارش‌های خوبی را داشته باشند و با آمدن گزارشات آنها و سپس گزارشات ۶ ماهه وضعیت حداقل در این صنعت پایدار و رو به رشد خواهد شد. در بازار قرمز امروز نیز پالایشی اکثرا مثبت و بعضاً صف خرید بودند ولی جو منفی بازار اجازه مثبت قوی تر را به آنها نداد. واقعیت این است که بسیاری از افراد همچنان در شک و تردید هستند و ترجیح می‌دهند وضعیت اقتصاد و سیاست کمی شفاف تر شود و سپس تصمیم بگیرند. ارزش معاملات و سرانه خرید نشان می‌دهد که پولهای بزرگ همچنان نظاره‌گر هستند و منتظرند تا ببینند که چه میشود.
یکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران، توافق احتمالی و در نتیجه اثر آن بر روی قیمت ارز است. بازار سهام بیش از آن که به دلار نیمایی توجه کند به دلاردر بازار آزاد توجه دارد، حال آنکه دلار موثر در صورت‌های مالی شرکت‌ها دلار نیمایی است که اختلاف قیمت زیادی با دلار آزاد پیدا کرده است و احتمالاً در ۶ ماهه دوم سال شاهد رشد آن خواهیم بود. در صورت توافق نیز بحث چند نرخی ارز تمام می شود و سیاست تک نرخی کردن در پیش گرفته خواهد شد. به نظر نمی‌رسد که دلار نیمایی کاهش داشته باشد و احتمالاً دلار آزاد کمی پایین می آید و دلار نیمایی نیز کمی بالا می رود و مثلاً بر روی عدد ۲۵هزار تومان به تلاقی می‌رسند.ارز ترجیحی نیز پس از مدت کوتاهی حذف می‌شود و عملاً تنها یک نرخ برای قیمت ارز خواهیم داشت. البته تمام این موارد در صورت تحقق توافق است.
قیمت پایین ارز مثلاً زیر ۲۵ هزار تومان برای هیچکس مناسب نیست. نه تولید کننده به ویژه تولید کنندگانی که صادرات نیز دارند و نه دولت که صاحب ارز در کشور است و به دنبال ارزانی آن نیست و حتی مصرف کنندگان زیرا قیمت پایین دلار باعث خروج سرمایه از کشور و واردات بیشتر و اشتغال و رشد اقتصادی کمتر خواهد شد. در این شرایط عملا زندگی و شغل مصرف کننده نیز وقتی شرایط کلان اقتصادی رو به بدتر شدن باشد، تحت تاثیر منفی قرار می گیرد.
موضوع مهم دیگر امروز صحبت های آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بود. وی به رویکرد بودجه ریزی سال ۱۴۰۱ اشاره کرده است و اینکه تامین منابع نباید از طریق چاپ پول و انتشار اوراق صورت گیرد و وعده تغییر ریل بودجه ریزی در کشور را داده است. بنابراین برای تامین منابع باید به سراغ راه‌های جایگزین رفت که افزایش درآمدهای مالیاتی و آزاد کردن قیمت انرژی دو راه عمده است. کاهش قیمت دلار باعث کاهش درآمد شرکت‌ها و در نتیجه کاهش درآمدهای مالیاتی دولت می‌شود، ضمن آنکه همانطور که گفته شد دولت صاحب ارز در کشور است و ارزان شدن آن باعث ضرر دولت می‌شود.
آن طور که از صحبت‌های مسئولان دولتی برداشت می‌شود آنها برنامه های زیادی برای افزایش صادرات غیرنفتی دارند، حال آنکه تنها در صورتی این برنامه قابلیت اجرا دارد که دلار در قیمت منطقی خود قرار داشته باشد و دلار ارزان باعث افزایش واردات و کاهش صادرات خواهد شد. بنابراین لااقل از صحبت‌ها این طور برداشت می‌شود که دلار نباید ارزان شود. مردم نیز با قیمت‌های فعلی دلار کنار آمده‌اند و دلیلی برای کاهش آن وجود ندارد ولی فعلاً در بازار سهام هنوز عده‌ای خواب دلار ۲۰ هزار تومانی را در صورت توافق می‌بینند، البته ممکن است در صورت توافق دلار در بازه بسیار کوتاهی دچار افت شدیدی شود که البته آن هم بسیار بعید به نظر می رسد. به نظر نمی رسد دولت اجازه این اتفاق را نیز بدهد، اما قطعاً در بلند مدت و حتی میان مدت و با توجه به واقعیت های فعلی در میزان نقدینگی و بدهی دولت و تقاضای انباشته شده در این سال ها و موارد بسیار دیگر، دلار زیر ۲۵ هزار تومان را، یا نخواهد دید و یا برای مدت بسیار کوتاهی خواهد دید و سپس دوباره بالا خواهد آمد.
نگرانی دیگر سرمایه‌گذاران نزدیک شدن به آخر ماه و احتمال فروش اوراق توسط دولت است. البته به نظر نمی رسد فروش اوراق به اندازه شهریور ماه باشد ولی متاسفانه انتشار اوراق باعث چالش جدی در بازار سهام شده است و بعضا فشار دولت به صندوق ها برای خرید اوراق اش باعث فروش سهام توسط آنها می شود تا بتوانند اوراق دولت را بخرند. البته همان طور که گفته شد فروش اوراق به شدت شهریور نیست ولی اثر واقعی و روانی خود را دارد.

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در سهامی که انتظار سودآوری خوبی از آنها داریم و سپس صبر کردن تا آمدن گزارش‌های ۶ ماهه و گزارش مهرماه شرکت‌ها استراتژی مناسبی باشد. هر شخص می تواند با توجه به میزان ریسک پذیری خودش اقدام به چیدن پورتفو خود کند و بخشی از سرمایه را نیز به صورت نقد نگه دارد.
به نظر می رسد که بازار فردا متعادل تر از بازار دو روز ابتدایی هفته باشد و شاهد شرایط نسبتا بهتری در سهام بنیادی بازار باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید