به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۵ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل بازار سرمایه پس از بازدهی بسیار خوبی که در مرداد ماه به ثبت رساند و پس از موج منفی که در ابتدای شهریور شاهد آن بودیم این روزها در حال نوسان در محدوده یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحدی است برای درک روند معاملات، جهت‌گیری بازار و چشم‌انداز سهامداران به آینده بازار بهتر است بهتر است مقایسه ای میان دو شاخص کل هم وزن داشته باشیم؛ شاخص کل بورس در ابتدای خرداد ماه با هماهنگی چند عامل مهم اعم از تایید صلاحیت‌های ریاست جمهوری، رشد انتظارات تورمی و … شروع به رشد کرد در این مدت حدود ۱۵ درصد شاخص افزایش داشت. اما شاخص هم وزن در این بازی زمانی در حال کف‌سازی بود و حدود یک ماه بعد شروع به رشد کرد. بنابراین تاخیر در شروع حرکت را می توان دلیل بر بازدهی مناسب این روزهای شاخص کل هم‌وزن دانست که در روزهای گذشته عملکرد بسیار خوبی به ثبت رسانده است. این نشان می‌دهد سهم‌های کوچک در این روزهای بازار خریداران بهتری دارند. این روند در بازار امروز هم صحت دارد و شاهد رشد ۲۶۰۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن برخلاف افت ۳۷۰۰ واحدی شاخص کل بودیم.


در رابطه با وضعیت متغیرهای کلان؛

متغیرهای کلان اقتصادی رشد بازار سرمایه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند، و روند آن کاملاً وابسته به رویکرد طرفین برجام و همچنین عملکرد دولت جدید است. با توجه به اخبار پیرامون مذاکرات برجام احتمالأ باید از مهرماه شاهد شروع مذاکرات بود چرا که پاییز امسال برای احیای برجام از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین به نتیجه رسیدن مذاکرات در ۲ یا ۳ ماه آینده دور از انتظار است. در مورد نرخ دلار باید گفت با افزایش انتظارات تورمی، روند فرسایشی مذاکرات و یا با دستکاری بازار، نرخ ارز در حوالی ۲۷۰۰۰ تومان در حال خرید و فروش است با دید میان مدت و با توجه به شرایط حال نباید انتظار کاهش چشمگیر نرخ دلار را داشت. بنابراین در تحلیل ها در نظر گرفتن دلار نیمایی ۲۳۰۰۰ تومانی کاملا معقول به نظر می‌آید. در رابطه با روند متغیرهای کلان، بهتر است در هفته های پیش رو، نحوه مواجهه دولت با مواردی همچون کسری بودجه، نقدینگی کشور و تورم را دین دنبال کرد هر چند که دولت گزینه های بسیاری برای مقابله با این بحران، روی میز ندارد.


در رابطه با وضعیت و آینده پیش روی صنایع بازار؛

با نگاهی به ۳ ماه گذشته، گروه فرآورده‌های نفتی و شیمیایی ها رشد بسیار خوبی را به تاثیر از عملکرد ماهانه خود ، افزایش نرخ دلار و همچنین افزایش انتظارات تورمی به ثبت رساندند. بنابراین با توجه به وضعیت نرخ دلار، قطعی گاز احتمالی و همچنین چشم انداز روند شاخص نباید انتظار رشد از این گروه و همچنین عموم نمادهای دلاری را داشت. انتظار می‌رود صنایعی همچون کاشی و سرامیک که در روند مثبت بورس در چند ماه اخیر، بی نصیب بوده‌اند، در روزهای رشد خوبی را تجربه کنند. ضمن این که این گروه می‌تواند با طرح ساخت ۱ میلیون مسکن در سال، تحت تأثیر قرار گیرد. بنابراین با توجه به روند شاخص کل هم‌وزن، و همچنین تصمیمات لحظه‌ای کابینه دولت جدید، انتظار میرود در روزهای آتی بازار سرمایه، در کانال مثبت، نوسان کند. هر چند که نباید انتظار داشت شیب صعود شاخص همانند ۳ ماه گذشته باشد. بنابراین برای سرمایه گذاری، همانطور که گفته شد، سهام شرکتهای کوچک، با در نظر گرفتن وضعیت بنیادی آنها و همچنین میزان بازدهی آن در زمان رشد بازار، در ۲ تا ۳ هفته آینده به نظر مناسب باشد‌

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید