به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، آنچه امروز بیش از هرچیز به چشم آمد تعادل در بازار بود که طعم شیرینش بر تلخی آن غالب بود. تعداد صف‌های فروش بسیار کمتر شده است که نشانه‌ای قوی از بازگشت آرامش به بازار است. آرامشی که در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته قبل کمی خدشه دار شد ولی دوباره راه خود را پی گرفت.
بسیاری از گروهها روند مثبت به خود گرفته‌اند و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه دار باشد. گروه خودرویی معاملات مثبت و خوبی داشت. گروه بانکی نیز روز خوبی را پشت سر گذاشت. در بین گروه‌های کوچک‌تر، صنعت کاشی و سرامیک تماما صف خرید بودند، لاستیک و زراعت و سهام نیروگاهی و لیزینگ نیز روز خوبی را سپری کردند. صنعت غذایی و سیمانی و بعضی دیگر از گروه‌های کوچک که فروش محصولاتشان در داخل است و تورم نقش ویژه‌ای در این صنایع و سهام دارند نیز، معاملات خوب و قابل قبولی را داشتند.
صنایع بزرگ مانند پتروشیمی و فلزی‌ها نیز بد نبودند ومتعادل معامله شدند، ولی به خوبی ریالی ها قیمت نخوردند. سهام این گروه‌ها وابستگی زیادی به نرخ دلار دارند و ثبات دلار باعث نوسانات کم در این گروه‌ها شده است. هرچند این گروه‌ها نیز با توجه به نرخ خوب محصولاتشان و افزایش در نرخ ارز، مستعد رشد بیشتر هستند ولی فعلا دور، دور سهام ریالی است.
حتی یکی از مواردی که در بین فعالین بازار شنیده می‌شود اینست که بازار منفی در روزهای وسط هفته قبل که دلیل عمده آن رفتار هیجانی برخی از سهامداران کمتر آشنا به بازار بود، باعث جابه‌جایی سهام مستعد رشد در آن روزها‌، از دست افراد با رفتارهای هیجانی به دست افراد حرفه‌ای بازار گشت. در حالی که اتفاق خاصی به ویژه در حوزه مسائل کلان نیفتاده بود و به نظر نمی‌رسد که حداقل در کوتاه‌مدت اتفاقی بیفتد، ولی متاسفانه برخی سهامداران که شاید حقیقتا چشمشان از اتفاقات سال گذشته ترسیده است، به راحتی سهام ارزنده خود را در صف فروش فروختند و در حال حاضر همان سهام صف خرید هستند و امکان خریدشان وجود ندارد.
روند خالص ورود و خروج پول حقیقی نیز نشان می‌دهد که پول حقیقی در حال وارد شدن به بازار و به ویژه سهام کوچک و ریالی است و از طرف دیگر شاهد خروج پول حقیقی از گروه‌هایی مانند پالایشی و فلزات و سنگ آهنی ها هستیم. آنچه بر این ادعا صحه میگذارد، ورود 548 میلیارد تومان پول حقیقی به سهام با ارزش بازار کمتر از 40 هزار میلیارد تومان و خروج 21 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام با ارزش بازار بیش از 40 هزار میلیارد تومان است.
ذکر این نکته نیز لازم است که بازار کمی حالت نوسانی به خود گرفته است و نوسانگیران احتمالا نحوه ورود و خروج پول به گروه‌ها را می‌توانند تغییر دهند ولی روند کلی فعلی، اقبال بیشتر به سهام تورم محور که فروش داخلی دارند، می‌باشد.
به نظر می‌رسد بازار فردا نیز روند بازار امروز را دنبال کند و این بار نزدیک شدن به مقاومت تکنیکال شاخص کل در حوالی یک میلیون و 570 هزار واحد، ترس قبلی و فشار عرضه را برنمی‌انگیزد و بازار توانایی عبور از آن را دارد. آنچه مهم است سهامداری است. بازار در شاخص فعلی و چشم انداز تورمی، گران نیست و در بسیاری از سهم‌ها ارزان است. فعلا زمان صبر کردن حداقل در کوتاه‌مدت است. تنوع پرتفو و انتخاب سهم با نگاه به حرکت بازار بسیار مهم است اما تغییر دائم سهام، جز ضرر عایدی دیگری ندارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید