به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران روز گذشته یک روز تاریخی را به ثبت رساند هم از لحاظ رشد شاخص، که بیشترین رشد در سال 1400 شاهد بودیم، و هم از لحاظ گرایش سرمایه گذاران حقیقی برای سرمایه گذاری، به دلیل خروج تاریخی پول حقیقی به میزان ۴۲۰ میلیارد تومان از صندوق های درآمد ثابت. شاخص کل امروز با رشد ۸ هزار واحدی و ارزش معاملات ۶.۱ هزار میلیارد تومان همراه با تراز مثبت حقیقی روبرو بود در حالیکه بورس امروز هم کار خود را از ابتدا مثبت آغاز کرد اما فشار فروش و عرضه های سنگین به عمده نمادها اجازه تشکیل صفحه خرید را نداد. تحرکات مثبت چند روز اخیر بورس خصوصاً روز گذشته با ورود دلار به کانال ۲۶ هزار تومان، بازگشایی آرام آرام نمادهای بزرگ بعد از مجمع و افزایش رونق معاملات کاملاً مرتبط است. اگر به تحلیل و پیش بینی نرخ دلار بپردازیم پس از کش آمدن مذاکرات، سخنان رهبری و همچنین سخنان دکتر ظریف در پایان آخرین جلسه هیئت دولت مبنی بر بدقولی طرفین مذاکره در عمل، باعث نوسان دلار در مرز ۲۶۰۰۰ تومان و ثبت بیشترین نرخ در شش ماه گذشته اش بودیم و باید دید آیا شاهد ورود سرمایه گذاران جدید به بازار ارز هستیم یا خیر. همانطور که در تحلیل های گذشته اشاره شد در تایم فریم روزانه، نرخ دلار از سطح RSI ۷۰ عبور کرده است و مقاومت ۲۶۸۰۰ تومان را مقابل خود دارد برای جمع بندی تحلیل در مورد نرخ دلار باید اضافه کرد که با توجه به نظرات عموم تحلیلگران و همچنین فعالان بازار ارز به نظر در کوتاه مدت نرخ دلار در محدوده ۲۳۵۰۰ تا ۲۶۵۰۰ تومان نوسان می کند.
همانطور که پیش‌بینی می‌شد پس از نشست کمیته‌ی بازار بانک مرکزی ایالات متحده و سخنان ریاست فدرال رزرو مبنی بر اینکه افزایش نرخ بهره گزینه این نهاد نیست قیمت طلا به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید به همین دلیل سکه بورسی روز گذشته برای اولین بار از زمستان سال گذشته صف خرید شد. از رفتار معامله گران این حوزه چنین برداشت می شود که آنان انتظار بازدهی سکه حتی در قیمت‌های بالاتر را دارند، بنابراین در مورد قیمت طلا باید گفت که اهالی بازار انتظار رشد این کالای با ارزش را دارند.


با وجود گونه دلتای کرونا افزایش شمار مبتلایان به صورت روز افزون و همچنین ثابت ماندن نگرانی‌ها در مورد این ویروس منحوس با وجود روند رو به رشد واکسن در جهان، اما دادههای ترافیکی ثبت شده در بسیاری از کشورهای آسیایی ( شاید به دلیل برگزاری بازی های المپیک)، نشان از افزایش تحرک در جامعه دارد. در این میان گزارش‌ها به قیمت بالای ۸۰ دلار برای نفت اشاره دارد. در مورد تحلیل تکنیکال این کالای اساسی همانطور که در تحلیل‌های پیشین اشاره شد قیمت بالای خط روند صعودی است که دو سناریوی صعودی و نزولی را پیش روی خود دارد که با توجه به موارد ذکر شده سناریوی صعودی احتمال بیشتری دارد.


در مورد بازار فردا به چند نکته اشاره می کنیم:

با نگاهی به روند معاملات در چند روز معاملاتی اخیر، گروه محصولات شیمیایی و استخراج کانه های فلزی در صدر بیشترین ورود پول حقیقی به گروه ها بودند. همچنین گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، سیمان آهک و گچ همواره از گروه هایی بودند که شاهد خروج پول حقیقی در این گروه ها بودیم. همانطور که اشاره شد یکی از دلایل توجه به سهام دلاری در بازار سیگنال هایی از بازار دلار برای افزایش نرخ ارز و نتایج نامشخص تفاهم و توافق در مذاکرات از دلایل تراز منفی خروج پول حقیقی از گروه بانکی ها دانست. یکی دیگر از گروه هایی که در چند روز گذشته همواره جزو گروه هایی که تراز منفی پول داشتند، گروه خودرویی ها بود. در این گروه سهام ایران خودرو از سقف تاریخی خود حدود ۷۵ درصد افت داشته است خودرو در سال ۹۹ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان زیان داشته است اما آمار فروش ماهانه این شرکت روند رو به رشدی را نشان می دهد و در تیر ماه فروش بسیار خوب ۶ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است.


برای جمع بندی مطالب فوق: در یکی دو روز معاملاتی گذشته همان طور که اشاره شد تمایل به خرید در گروه پتروشیمی و معدنی بالا بوده است که این گروه ها به واسطه ماهیت فروش صادراتی خود همواره پیرو دلار بودند و بسیار مورد توجه سهامداران قرار دارند. با توجه به روند معاملات در ماه های اخیر انتظار کسب بازدهی در میان اهالی بازار به نسبت گذشته کاهش چشمگیری داشته است هرچند که دید بنیادی اهالی بازار متفاوت شده بنابراین انتظار می‌رود بعد از اینکه عطش سهامداران از خرید کاهش یافت شاهد اصلاح زمانی و قیمتی کوتاه در این گروه با ارزش باشیم و به تبع آن بازار هم پس از رشد درخشان روز اخیر به نظر نیاز به اخبار مثبت و محرک خوب بنیادی برای رشد داشته باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید