به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار دوم اسفندماه ۱۴۰۰

بازار بورس تهران در نخستین روز اسفندماه، با برتری قدرت فروشندگان نسبت به خریداران در کلیت بازار آغاز بکار کرد و شاهد افت قیمت‌ها در اکثر نمادهای بازار بودیم ( تعداد نمادهای مثبت و منفی بازار نشان از این موضوع دارد، 291 نماد منفی در مقابل 364 نماد منفی ). از اتفاقات مهم این روزها، مورد توجه قرار گرفتن سهام بانکی گروه بانکی و خودرویی است. ارزش معاملات خرد در بازار امروز، عدد 2,744 میلیارد تومان را به‌ثبت رساند که همچنان نشان از رکود و بی‌رمقی در بازار سرمایه دارد. در کل روند معاملات بورس در بازار امروز، کاملاً نزولی بود و هرچه زمان جلوتر می‌رفت از مقدار شاخص کاسته می‌شد، در نهایت شاخص کل با افت 7 هزار و 789 واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 274 هزار و 401 واحدی قرار گرفت، شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 657 واحدی در ارتفاع 324 هزار و 431 واحدی قرار گرفت.


مهمترین مسئله امروز بازار سرمایه، مذاکرات برجام جدید و به تبع آن نرخ دلار است که به شدت برای فعالان بازار اهمیت دارد، چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت؛


این روزها بیش از پیش شاهد سیگنال‌های مثبتی از روند مذاکرات هستیم، بطوریکه وزیر اموز خارجه کشورمان اشاره کرده‌است که اگر همین امروز به خواسته‌های ایران توجه شود، ظرف چند روز به توافق دست خواهیم یافت، و یا اظهارات دیگر طرفین مذاکرات، همه این ها نشان از نزدیکی زمان اعلام توافق با طرف‌های برجام دارد. روند مثبت مذاکرات، باعث واکنش نرخ دلار و به تبع آن صنایع مختلف بازار شده است. نرخ دلار پس از طی یک روند نزولی در حال حاضر در محدوده 26 هزار تومان در حال نوسان است، به نظر می‌رسد پس از واکنش‌های کوتاه مدت بازار ارز به اخبار و اتفاقات و با توجه به سیاست‌های چند ماه اخیر بانک مرکزی، این نهاد به دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز باشد، این مهم برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه هم بسیار با اهمیت است چرا که باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خواهد شد. بنابراین با توجه به روند معاملات چند روز اخیر، در کوتاه مدت صنایع ریالی وضعیت بهتری نسبت به صنایع دلاری و صادرات محور دارند. روند ورود و خروج پول حقیقی و همچنین ارزش معاملات این مورد را تأیید می‌کند و صنایع بانکی، خودرویی و حمل و نقلی از صنایع پرتقاضای بازار این روزهاست. بنابراین اخبار و اتفاقات این روزها که بیشتر پیرامون روند مثبت مذاکرات است، می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث رشد صنایع ریالی شود و همچنین باعث افت تقاضا و همچنین کاهش قیمت صنایع دلاری و صادرات محور. لازم به یادآوری‌ست که هرچند اتفاقات مثبت برجام باعث رشد گروه خودرویی خواهد شد اما رشد بلند مدت در این گروه زمانی اتفاق خواهد افتاد که شاهد همکاری شرکت‌های ایرانی و خودروسازان خارجی باشیم که با توجه به تجربه شرکت‌های خارجی در رابطه با سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران در دوره قبل، تا زمانیکه از روند مثبت اتفاقات پس از نهایی شدن مذاکرات اطمینان کسب نکنند، اقدام به سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.
در مورد وضعیت تکنیکالی شاخص، از نظر تکنیکالی شاخص کل در یک کانال نزولی معتبر قرار دارد و در حال حاضر بالای سطح حمایتی خود قرار دارد که در صورتی که این سطح حمایتی شکسته شود باید شاهد ریزش‌های بیشتری باشیم ( که احتمال کمی دارد ).
برای بازار فردا به نظر می‌رسد با توجه به روند کاهشی نرخ دلار در چند روز گذشته و همچنین وضعیت شاخص در بازار امروز، همچنان صنایع ریالی بیشتر از دیگر صنایع مورد توجه قرار گیرند ( احتمالاً با عطش کمتر ) و همچنان شاهد افت نسبی صنایع دلاری باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید