به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۶ مهر ۱۴۰۰

پلیمرها- یکم اکتبر ۲۰۲۱

پی‌وی‌سی- PVC

سیاست های کنترل مصرف انرژی در چین موجب محدودیت عرضه در بازار شد/01 اکتبر 2021

آسیا: به گزارش تحلیل‌گران شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار،  قیمت پی‌وی‌سی (پلی‌وینیل‌کلراید) آسیا روز 29 سپتامبر با 50 تا 100 دلار رشد هفتگی رکورد تازه ای زد زیرا در سایه سیاست های دولت جدید چین و کاهش تولید پی‌وی‌سی نگرانی هایی در مورد کاهش عرضه در سطح جهانی پدید آمده بود. فعالان بازار میگفتند بازه عملیاتی در واحدهای تولیدی پی‌وی‌سی در چین بعد از اعلامیه دولت چین در خصوص کاهش مصرف انرژی، پایین آمده است. به گفته منابع تولید پی‌وی‌سی چین در ماه سپتامبر تا حدود 260 هزار تن کاهش داده شده است که تقریبا معادل 10-15 درصد از مجموع ظرفیت تولید پی‌وی‌سی در چین است. فعالان بازار میگفتند میزان تولید پی‌وی‌سی در ماه اکتبر اگر این شرایط ادامه داشته باشد، احتمالا کمتر نیز میشود و این نگرانی های منطقه در مورد سطح عرضه را بیشتر خواهد کرد.

برخی از خریداران نا امید محموله های پی‌وی‌سی کاربیدی صادراتی از چین را با قیمت 1700 دلار/تن فوب چین رزرو کردند که تقریبا 200 دلار گرانتر از هفته قبل بود. بعد از انجام چنین معاملاتی دیگر عرضه تازه ای مطرح نشد و موجودی نقدی محموله های بازار بسیار محدود بود.

در بازار داخلی چین نیز رکورد تازه ای ثبت شد. روز 29 سپتامبر پی‌وی‌سی اتیلنی با 2200 یوان/تن رشد نسبت به قبل در 12700 یوان/تن معادل 1738 دلار/تن وارداتی ارزیابی شد. قیمت پی‌وی‌سی کاربیدی نیز با 1800یوان جهش در 12000 یوان/تن ارزیابی شد که تقریبا معادل 1642 دلار/تن وارداتی است.

در این میان منابع بازار میگفتند هنوز مشخص نیست تعداد عرضه های ماه نوامبر تا چه اندازه افزایش می یابد. برای اکتبر عرضه ماهانه 120 تا 200 دلار/تن نسبت به ماه قبل رشد داشت. فعالی میگفت اگر این بحران کمبود انرژی فعلی تا اواسط اکتبر ادامه یابد، افزایش قیمت برای نوامبر بیش از 200 دلار/تن خواهد بود.

تولیدکنندگان کلیدی پی‌وی‌سی در آسیا معمولا در اواسط ماه عرضه های تازه خود را ارائه میکنند. عرضه های تازه برای نوامبر در اواسط ماه اکتبر به بازار می آید.

در هند، برخی منابع میگفتند تقاضا بالا است زیرا معامله گران و تولیدکنندگان بزرگ لوله در حال بالا بردن سطح انبارهای خود قبل از ماه اکتبر بودند زیرا در ماه اکتبر معمولا فروش به بخش کشاورزی بالا میرود. معمولا حدود 40تا 50 درصد مجموع تقاضای لوله های پی‌وی‌سی در هند به بخش کشاورزی اختصاص دارد. با بالا رفتن تقاضا در این منطقه قیمت رزین پی‌وی‌سی در بازار داخلی هند در دهلی از 151-152 روپیه/ کیلوگرم هفته قبل تا 160 روپیه/ کیلوگرم افزایش داشت.

منبعی میگفت برخی نگران هستند که آیا کشاورزان اصلا قادر به پذیرش این قیمت های بالا هستند و از این رو محتاطانه در حال قیمتگذاری مواد خود هستند. گفته میشد تبدیلگران نیز نگران اعلامیه شورای استاندارد هند در مورد گواهی های کیفی لازم برای لوله های پی‌وی‌سی حامل آب بودند، اما از طرفی نیز خیلی از فعالان امیدوار بودند مهلت اجرایی شدن این قانون تمدید شود.

علاوه بر آن، محموله های صادراتی از کره ای در حال حاضر راهی ترکیه هستند و بازار ترکیه را بخاطر سود معامله و سهولت حمل به بازار هند ترجیح میدهند.

بنا به اخبار مربوط به قوانین و مقررات، چین تصمیم گرفته است بررسی ها و بازرسی های در جریان مربوط به ضد دامپینگ مربوط به پلی‌وینیل‌کلراید از امریکا را از 23 سپتامبر، خاتمه دهد. وزیر بازرگانی چین گفت واردات پی‌وی‌سی از امریکا دیگر برای صنعت پی‌وی‌سی چین تهدید حساب نمیشود. در سپتامبر سال 2020، چین بازرسی و تحقیقات در مورد مالیات ضد دامپینگ برای واردات پی‌وی‌سی از امریکا را آغاز کرد که احتمالا تا 25 سپتامبر 2021 نهایی میشود.

روز 29 سپتامبر پی‌وی‌سی در مبنای سی‌اف‌آر چین با 80 دلار رشد در هفته در 1500 دلار/تن ارزیابی شد و سطح مبادلاتی چین همین بود.

در مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا پی‌وی‌سی با 100 دلار رشد هفتگی در 1600 دلار/تن ارزیابی شد و مذاکرات این بازار بین 1550 تا 1600 دلار/تن بود.

در بازار سی‌اف‌آر هند قیمت پی‌وی‌سی با 50 دلار رشد هفتگی به 1850 دلار/تن در روز 29 سپتامبر رسید. سطح مبادلات در این بازار بین 1850 تا 1950 دلار/تن بود. در بازار داخلی هند قیمت معادل 1895 دلار/تن ارزیابی شده بود.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

پلی‌اتیلن‌سبک- LDPE

قیمت پلی‌اتیلن‌سبک در بالاترین سطح 5 ماهه خود / 01 اکتبر 2021

آسیا: پلی‌اتیلن‌سبک آسیا روز 29 سپتامبر در بالاترین سطح خود از ماه آوریل ارزیابی شد زیرا تقاضا برای بسته بندی بخاطر تعطیلات ماه اکتبر بیشتر شده و قیمت حامل های انرژی نیز در بازار آتی افزایش یافته بود. قرارداد نوامبر نفت برنت روز 29 سپتامبر ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت سنگاپور با 3.12 دلار رشد در هفته در 78.47 دلار/بشکه ارزیابی شد. در بورس کالای دالیان معاملات پلی‌اتیلن در بازار آتی برای ژانویه با 585 یوان رشد در هفته در 9385 یوان/تن فعالانه انجام میشد.

منابع بازار میگفتند تقاضا بخاطر احیای حمل های آخر اکتبر، قوی بود اما انتظار میرفت بازار دست کم تا سوم اکتبر، روز ملی چین، آرام بماند.

شنیده ها حاکی از آن بود که تعدادی از تولیدکنندگان در خاورمیانه بازه تولید خود را کاهش داده بودند و یا فروش به اروپا را ترجیح میدادند که قیمت های جذابتری داشت. برخی معامله گران میگفتند قیمت ها در اروپا از آسیا بالاتر است اما هنوز ریسک ارسال به اروپا به خاطر مشکلات حمل و نبود کانتینر بالا بود و کرایه حمل نیز برای مسیر آسیا به اروپا به بیش از 500 دلار در هر تن افزایش یافته بود.

پلی‌اتیلن‌سبک با شاخص جریان مذاب 0.3 تا 4 واحدی با 60 دلار رشد در هفته روز 29 سپتامبر در 1500 دلار/تن سی‌اف‌آر خاور دور آسیا ارزیابی شد و شاخص مبادلاتی آن در این سطح ثبت شد.

در مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا قیمت پلی‌اتیلن‌سبک با 50 دلار رشد هفتگی به 1550 دلار/تن رسید.

در بازار داخلی چین قیمت پلی‌اتیلن‌سبک بدون تغییر هفتگی در 12500 یوان/تن متوقف ماند.

در بازار سی‌اف‌آر جنوب آسیا قیمت بدون تغییر در روز 29 سپتامبر در 1575 دلار/تن ارزیابی شد و البته 45 دلار رشد هفتگی نیز داشت.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

پلی‌اتیلن‌سبک‌خطی- LLDPE

پلی‌اتیلن‌سبک‌خطی با رشد بازار آتی سیر صعودی داشت/01 اکتبر 2021

آسیا: پلی‌اتیلن‌سبک‌خطی یا ال‌ال‌دی‌پی‌ایی آسیا روز 29 سپتامبر با افزایش نرخ حامل های انرژی در بازار آتی، مثبت ارزیابی شد. در بورس کالای دالیان قرارداد ژانویه پلی‌اتیلن‌سبک‌خطی این هفته با 585 یوان رشد در 9385 یوان/تن درب تانکر معامله شد و عمده این روند صعودی از بابت افزایش نرخ بازار نفت  رخ داده بود.

هرچند دورنمای پر رونق این بازار ممکن است کوتاه مدت باشد زیرا برخی از خریداران مطمئن نبودند که بخاطر این محدودیت های مصرف انرژی آیا واحدهای مصرف کننده قادر هستند به این زودی ها با شرایط عادی به فعالیت خود بازگردند. دولت چین به برخی از استان های این کشور دستور کاهش فعالیت های تولیدی داده تا به اهداف مربوط به پاکی آب و هوا در بازه زمانی مشخص دستیابد.

در هند، مهلتی که تعیین شده برای التزام به انطباق با استاندارد در مبادلات پلی‌اتیلن تا روز 12 اکتبر فرا میرسد و توجه بازار عمدتا بر این مسئله متمرکز بود. درنتیجه برخی از خریداران خریدهای بین المللی خود را بخاطر طولانی شدن زمان تحویل به تعویق انداختند و به دنبال تامین نیاز خود در بازار داخلی بودند و متعاقبا قیمت در بازار داخلی هند بیشتر شد. هرچند برخی از فعالان بازار انتظار دارند که مهلت تعیین شده تمدید شود زیرا بخاطر وضعیت شیوع ویروس کرونا انجام امور اداری دشوار شده است.

پلی‌اتیلن‌سبک‌خطی گرید بوتین با شاخص جریان مذاب 1-2 واحدی روز 29 سپتامبر با40 دلار رشد در هفته در 1180 دلار/تن سی‌اف‌آر خاور دور آسیا ارزیابی شد و سطح مبادلاتی همین بود. در مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا قیمت با 30 دلار رشد هفتگی در 1230 دلار/تن ارزیابی شد و مبنای سی‌اف‌آر جنوب آسیا نیز با 20 دلار رشد هفتگی در 1250 دلار/تن ارزیابی شد.

ام‌پلی‌اتیلن‌سبک‌خطی کربن شش مشمول مالیات با 50 دلار رشد در 1270 دلار/تن سی‌اف‌ار خاور دور آسیا ارزیابی شد در مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا نیز قیمت با 50 دلار رشد هفتگی 1300 دلار/تن ارزیابی شد.

متالوسین پلی‌اتیلن‌سبک‌خطی با 20 دلار رشد در 1350 دلار/تن سی‌اف‌ار جنوب آسیا ارزیابی شد.

در بازار داخلی چین پلی‌اتیلن‌سبک‌خطی در شرق کشور بدون تغییر در 9100 یوان/تن متوقف ماند.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR    

—————————————————————-

پلی‌اتیلن‌سنگین- HDPE

با افزایش قیمت نفت پلی‌اتیلن‌سنگین صعودی شد/01 اکتبر 2021

آسیا: بازار پلی‌اتیلن‌سنگین با اچ‌دی‌پی‌ایی آسیا روز 29 سپتامبر به پشتوانه رشد قیمت نفت در بازار آتی در بیشتر گریدها، با افزایش نرخ ارزیابی شد. قرارداد نوامبر نفت برنت روز 29 سپتامبر با 1.67 دلار افت در روز و 3.12 دلار رشد در هفته در 78.47 دلار/بشکه ارزیابی شد.

قرارداد ژانویه پلی‌اتیلن‌سبک‌خطی در بورس کالای دالیان این هفته در 9385 یوان/تن درب تانکر ایستاد در حالیکه 585 یوان/تن رشد هفتگی را نشان میداد و این رشد را بیشتر مدیون افزایش قیمت نفت بود.

برخی از تبدیلگران چینی میگفتند بازار در کوتاه مدت نوسانی خواهد بود اما نقش اصلی در بازه بلند مدت این بازار وضعیت عرضه و تقاضا در عوامل اساسی بازار خواهد بود. قراردادهای اتی همچنان شاخصی برای وضعیت بازار پلی‌اتیلن در ماه های آتی بشمار میرود. دورنمای بازار متنوع بود و برخی از مصرف کنندگان نهایی نامطمئن بودند که آیا فعالیت های تولیدکنندگان پایین دستی بعد از تعطیلات روز ملی چین در هفته اول اکتبر به حالت عادی باز میگردد. برخی از معامله گران بین المللی وضعیت عرضه و تقاضای چین را زیر نظر گرفته بودند زیرا چین سهم بزرگی از تقاضای جهانی را بخود اختصاص میدهد.

پلی‌اتیلن‌سنگین تک مدله مشمول مالیات گرید فیلم با شاخص جریان مذاب 0.07 تا 0.18 واحدی روز 29 سپتامبر با 20 دلار رشد در هفته در 1120 دلار/تن سی‌اف‌آر خاور دور آسیا ارزیابی شد و سطح مبادلاتی این بازار همین بود.

در جنوب شرقی آسیا قیمت با 10 دلار رشد در 1180 دلار/تن سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا ارزیابی شد و عرضه این بازار به 1190 دلار/تن میرسید. مبنای سی‌اف‌آر جنوب آسیا برای گرید فیلم در 1280 دلار/تن ارزیابی شد و 30 دلار رشد هفتگی داشت.

در بازار گرید یارن قیمت با 10 دلار رشد به 1100 دلار/تن سی‌اف‌آر خاور دور آسیا رسید و مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا نیز با همین رشد هفتگی در 1150 دلار/تن ارزیابی شد.

در بازار گرید اینجکشن قیمت مبنای سی‌اف‌آر خاور دور در 1080 دلار/تن متوقف مانده بود و قیمت بازار سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا نیز آسیا با 50 دلار اختلاف با چین در 1130 دلار/تن ایستاد. در مبنای سی‌اف‌آر جنوب آسیا قیمت با 30 دلار رشد در 1230 دلار/تن ارزیابی شد.

برای گرید بلوملدینگ مبنای سی‌اف‌آر خاور دور آسیا در 1060 دلار/تن متوقف مانده بود و مبادلات اندکی در این بازار دیده شد، مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا نیز در 1120 دلار/تن ایستاده بود و تغییری نداشت. اما مبنای سی‌اف‌آر جنوب آسیا با 20 دلار رشد در 1250 دلار/تن ارزیابی شد.

در بازار داخلی چین قیمت در شرق این کشور با 200 یوان رشد در هفته در 9000 یوان/تن درب کارخانه ارزیابی شد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

پلی‌پروپیلن- PP

با وجود مقررات کنترل مصرف انرژی قیمت ها افزایش یافت/01 اکتبر 2021

آسیا: پلی‌پروپیلن (پ‌پ) آسیا این هفته سیر صعودی داشت و روز 29 سپتامبر بخاطر مقررات “کنترل دو‌جنبه ای” میزان مصرف انرژی و معیارهای مربوط به کارایی، با افزایش قیمت در سراسر بازار آسیا مواجه شد. کمبودهای اخیر در سطح عرضه زغال و قوانین سختگیرانه کنترل مصرف انرژی بسیاری از کارخانه های تولید پلی‌پروپیلن بر پایه زغال در شمال و شمال غربی چین را وادار به کاهش بازه تولید و یا توقف کامل کرده بود و همین امر افزایش نرخ پلی‌پروپیلن را به دنبال داشت. تولید پلی‌پروپیلن بر پایه زغال تقریبا 27 درصد از حجم کل ظرفیت تولید این ماده در بازار چین را تشکیل میدهد.

قراردادهای ژانویه در بازار آتی پلی‌پروپیلن در بورس کالای دالیان این هفته با 620 یوان/تن یا 6.8 درصد رشد هفتگی در 9729 یوان/تن بسته شدند و تمایل در بازارهای نقدی و فیزیکی را بالا برد. تقاضای پایین دستی نیز تحت تاثیر مقررات کنترلی مصرف انرژی در چین بود اما مانع از رشد بازار آتی و قیمت محموله های فیزیکی نشد. بازار کیسه های بافته پایین دستی و فیلم بی‌او‌پی‌پی با افت بازه تولید در حد پایین تر از سطح معمول چند سال قبل مواجه شده بود زیرا مقررات کاهش مصرف انرژی در چین وضع شده بود ، بازار گرید اینجکشن ظاهر بهتری داشت. بسیاری از تبدیلگران پایین دستی در شرق چین از هم اکنون بازه تولید خود را پایین آورده یا بطور کامل دست از تولید کشیده بودند و در آستانه تعطیلات نیاز به خرید کم شده بود و مبادلات در بازار نقدی محموله های فیزیکی با کاهش فعالیت همراه بود. فروشندگان آن سوی آبی نیز تعداد عرضه های خود در مبنای سی‌اف‌آر چین را بیشتر کرده بودند زیرا قیمت پلی‌‌پروپیلن در بازار داخلی چین بالا رفته بود.

در جنوب شرقی آسیا تمایل به خرید هنوز محدود بود اما قیمت پلی‌پروپیلن با افزایش همراه بود زیرا سطح عرضه و بازار پلی‌پروپیلن در چین قوی بود. تقاضا برای لوازم خانگی در اندونزی هنوز ضعیف بود و عرضه های گران شده برای گرید بلاک کوپلیمر پلی‌پروپیلن قابل پذیرش نبودند.

با این وجود که تقاضا احتمالا به تدریج با برداشته شدن محدودیت های قرنطینه های کرونایی بهبود می یابد، گفته میشد بهبودی ح تقاضا ممکن است ماه ها طول بکشد. گفته میشتر مشتریان این روزها با توجه به احتمال وقوع تاخیر در روند حمل و مشکلات در بنادر خرید از بازار داخلی را به محموله های وارداتی ترجیح میدادند.

در بازار سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا قیمت مبادلاتی بیشتر شده بود زیرا افزایش نرخ در بازار چین و کاهش فشار فروش موجب رشد قیمتها میشد.

در هند و پاکستان فعالان بازار منتظر ارائه عرضه های تازه از آن سوی آب بودند و بدقت روند بازارهای چین و جنوب شرقی آسیا را دنبال میکردند. فعالان منتظر هستند تا عرضه ماهانه در خاورمیانه از 30 سپتامبر به بعد آغاز شود و پیش بینی میشود این عرضه ها نسبت به قبل گرانتر شده باشند. در جنوب آسیا بازار پر رونق بود و رشد قیمت چین و در نهایت جنوب شرقی آسیا را مدنظر قرار میداد. در بازار داخلی هند  تقاضا برای گرید رافیا بهتر از قبل شده بود زیرا فصل باران های موسمی تقریبا به اتمام رسیده بود. تقاضای کوپلیمر نیز بنا به پیش بینی ها در هند بیشتر میشود زیرا برخی از تولیدکنندگان اتومبیل قصد دارند تولید خود را در ماه های اکتبر و نوامبر بالا ببرند.

در پاکستان تقاضا برای پلی‌پروپیلن بیشتر شد زیرا فصل رونق در بخش کشاورزی فرار رسیده و سفارش برای کیسه های پلی‌پروپیلنی متعاقبا بیشتر شده است. منابع انتظار دارند با عرضه محموله های خاورمیانه قیمت در پاکستان افزایش یابد زیرا در بازار داخلی این کشور تولیدی در جریان نیست. مشکلات نبود جا برای حمل در خطوط کشتیرانی و کمبود کانتینر خالی همچنان وجود دارد. بحث هایی در مورد ارسال مقادیری پلی‌پروپیلن بصورت بالک از چین به هند در هفته قبل در بازار مطرح بود اما گفته میشد انجام این کار بخاظر چالش های لجستیک بسیار دشوار است.

پلی‌پروپیلن گرید رافیا در مبنای سی‌اف‌آر خاور دور آسیا بدون تغییر در روز 29 سپتامبر در 1200 دلار/تن ارزیابی شد و شاخص این بازار برای محموله های مشمول 1180 تا 1200 دلار/تن و برای محموله های معاف 1280 دلار/تن بود و این مبنا 60 دلار رشد هفتگی را ثبت کرد. در بازار داخلی چین گرید رافیا برای محموله های فوری بدون تغییر در روز در 9525 یوان/تن درب کارخانه ارزیابی شد و قیمت معاملات نقدی 9500-9600 یوان/تن بود که 575 یوان رشد هفتگی را نشان میداد. گرید ایزوتاکتیک در مبنای سی‌اف‌آر خاور دور آسیا با 60 دلار رشد در 1215 دلار/تن ارزیابی شد و 10-20 دلار اختلاف با گرید رافیا را حفظ کرد در حالیکه گرید دو محوره در این مبنا با 60 دلار رشد هفتگی در 1215 دلار/تن ارزیابی شد و روند رشد بازار رافیا را دنبال کرد. گرید بلاک کوپلیمر این هفته با 60 دلار رشد هفتگی در 1220 دلار/تن سی‌اف‌آر خاور دور آسیا ارزیابی شد.

در مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا گرید رافیا با 25 دلار رشد هفتگی در 1240 دلار/تن ارزیابی شد و قیمت مبادلات بازار سی‌اف‌آر ویتنام 1230 تا 1245 دلار/تن بود. در مبنای سی‌اف‌آر اندونزی قیمت 1250 دلار/تن برای خرید پیشنهاد شد و شاخص فروش به حدود 1270-1330 دلار/تن میرسید. در بازار سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا گرید اینجکشن با 30 دلار رشد در هفته در 1235 دلار/تن ارزیابی شد.

در مبنای سی‌اف‌آر جنوب آسیا گرید رافیا با 20 دلار رشد هفتگی در 1400 دلار/تن ارزیابی شد و بازه مبادلات این بازار بین 1390 تا 1420 دلار/تن سی‌اف‌آر  هند بود. قیمت در پاکستان بین 1470 تا 1500 دلار/تن بود. در مبنای سی‌اف‌آر پاکستان عرضه ای 1520 دلاری و 1700 دلاری گزارش شده بود اما در ارزیابی لحاظ نشد. معامله ای برای نپال در قیمت 1500 دلار/تن درب کارخانه در هند انجام شده بود که این معامله نیز در ارزیابی درنظر گرفته نشد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

پلی‌استایرن چندمنظوره – PS

بازار نوسانی استایرن بر بازار پلی‌استایرن تاثیرگذار بود/ 01 اکتبر 2021

آسیا: پلی‌استایرن آسیا این هفته بازار متنوعی داشت زیرا بازار مونومراستایرن نوسانی بود و وضعیت تقاضا نابرابر بود. در بازار چین عرضه برای گرید چندمنظوره و فشرده با افت هفتگی کاهش یافته بود در حالیکه پلی‌استایرن انبساطی یا ای‌پی‌اس بازار نسبتا ثابتی داشت. عرضه گرید ضد شعله پلی‌استاینر‌انبساطی در چین محدود شده بود و قیمت این ماده با 100 دلار رشد همراه بود.

استایرن این هفته از 27 سپتامبر رشد قیمت داشت. قرارداد نوامبر نفت برنت با 80 دلار رشد روز 28 سپتامبر ارزیابی شد. با رشد قیمت نفت برنت، استایرن بعد از 30 دلار افت در روز و 1 دلار رشد در هفته روز 29 سپتامبر در 1206 دلار/تن ارزیابی شد. اما بوتادین با 30 دلار افت هفتگی در این روز در 950 دلار/تن ارزیابی شد.

در چین تولیدکنندگان پلی‌استر بازه تولید خود را کاهش داده و یا بطور کامل متوقف کرده بودند تا میزان مصرف انرژی را کاهش دهند، از این رو تقاضا برای بازار پلی‌استایرن فشرده کم شده بود.

در این میان، با کاهش محدودیت های مربوط به ویروس کرونا در جنوب شرقی آسیا انتظار میرفت تقاضا برای پلی‌استایرن در هفته های آینده بیشتر شود. عرضه ها اما هنوز در بازه وسیعی مطرح میشدند و تا 1800 دلار/تن قیمتگذاری میشدند.

پلی‌استایرن‌چندمنظوره در مبنای سی‌اف‌آر چین بدون تغییر هفتگی در 1425 دلار/تن در روز 29 سپتامبر ارزیابی شد و عرضه این بازار 1440 دلاری بود. در مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا قیمت با 15 دلار افت در هفته در 1445 دلار/تن ایستاد و عرضه این مبنا 1450 دلاری بود.

پلی‌استایرن‌فشرده با 10 دلار افت در هفته در 1535 دلار/تن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد و عرضه های این بازار 1550 دلاری بودند. مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا با 45 دلار افت در هفته در 1600 دلار/تن ارزیابی شد و بازه این بازار از 1600 تا 1800 دلار/تن گسترده شده بود.

پلی‌استایرن‌انبساطی گرید عمومی با 5 دلار رشد در هفته در 1440 دلار/تن فوب شمال شرقی آسیا ارزیابی شد و عرضه این بازار 1480 دلاری بود. برای گرید ضد شعله قیمت با 10 دلار رشد هفتگی به 1505 دلار/تن و کمتر از عرضه 1580 دلاری رسید.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

اکریلونیتریل- بوتادین- استایرن- ABS

بازار چین ثابت بود و نشانه هایی از بهبودی در بازار جنوب شرقی آسیا دیده شد/01 اکتبر 2021

آسیا: اکریلونیتریل-‌بوتادین-‌استایرن (اختصاراً ای‌بی‌اس) آسیا این هفته در 2250 دلار/تن سی‌اف‌آر چین متوقف ماند زیرا شاخص قیمتی در سطوح بالاتر بدون تغییر بودند. دو تولیدکننده عرضه هایی 2300 دلاری در مبنای سی‌اف‌آر چین داشتند در حالیکه تولیدکنندگان بزرگ در تایوان قیمت های 2380 تا 2490 دلار/تن را عرضه میکردند. تولیدکننده ای میگفت مصرف کنندگان نهایی در چین بازه تولید خود را پایین آورده و یا کاملا متوقف کرده اند زیرا دولت چین سیاست های کاهش مصرف انرژی را اجرایی کرده و این به کاهش تقاضا برای ای‌بی‌اس در چین منجر شده است.

در این میان فعالیت عادی در کشورهای جنوب شرقی آسیا با برداشته شدن قرنطینه های کرونایی در حال ازسرگیری بود و تقاضا در هفته های اخیر در حال افزایش بود و گفته میشد قیمت جنوب شرقی آسیا 50 دلار بالاتر از چین بود.

در بازار مواد اولیه، قیمت استایرن در طول هفته رشد داشت و قیمت نفت برنت برای ماه نوامبر تا 80 دلار/بشکه در روز 28 سپتامبر بالا برفت. اگرچه قیمت نفت روز بعد اندکی افت کرد. استایرن این هفته با 30 دلار رشد هفتگی و یک دلار افت در روز 29 سپتامبر در 1206 دلار/تن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد.

بوتادین با 30 دلار افت در 950 دلار/تن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد در حالیکه اکریلونیتریل بدون تغییر هفتگی به 2215 دلار/تن سی‌اف‌آر خاور دور آسیا رسیده بود.

اکریلونیتریل-بوتادین-استایرن روز 29 سپتامبر بدون تغییر هفتگی در 2250 دلار/تن سی‌اف‌آر چین متوقف مانده بود و شاخص مبادلاتی این بازار 2250 تا 2300 دلار/تن و کمتر از عرضه های 2300 دلاری سی‌اف‌آر چین بودند.

در مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا قیمت با 30 دلار رشد هفتگی در 2280 دلار/تن در روز 29 سپتامبر ارزیابی شد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

نظر خود را بنویسید