به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰

عبور مس از مرز ۱۰ هزار دلار در تن

فلزات اساسی

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، هفته گذشته رالی بازار فلزات اساسی ادامه داشت و روز پنجشنبه قیمت مس موفق شد از مرز ده هزار دلار در تن عبور کند. بحران انرژی در جهان با کاهش مقدار عرضه به رشد قیمت ها کمک می کند. بسیاری از شرکت های تولیدی مجبورند برای خرید مس مورد نیاز خود با یکدیگر رقابت کنند.

هفته گذشته قیمت قرارداد آتی مس برای تحویل دسامبر در بورس کامکس نیویورک به قله 4.6365 دلار در پوند (10200 دلار در تن) رسید که بالاترین سطح از اوایل ژوئن می باشد.

در بورس لندن نیز قیمت مس با 3.6 درصد صعود به 9994 دلار در تن رسید. فاصله بین قیمت مس نقدی و آتی سه ماهه به بالاترین سطح از سال 2012 رسیده در حالی که موجودی فلزات در انبارها به سرعت کاهش پیدا می کند. در بورس فلزات لندن از شش قرارداد، در پنج مورد قیمت نقدی بالاتر از آتی است. این امر از وجود فشار و کمبود در عرضه نقدی حکایت دارد.

این رالی به افزایش قیمت سهام شرکت های تولید کننده منجر شده بطوری که سهام گروه بی ایچ پی 3.8 درصد، گلنکور 3.3 درصد، فری پورت مک موران 5.2 درصد، شرکت KGHM 4.8 درصد، و سهام شرکت مس جنوبی 4.4 درصد افزایش قیمت داشت. قیمت سهام شرکت فرست کوانتوم مینرالز بیش از 6 درصد جهش داشت.

کمبود عرضه فلزات تدریجا از چین به اروپا سرایت می کند در حالی که کمبود انرژی، قیمت برق و بهای تمام شده تولید فلزات را افزایش می دهد. روز چهارشنبه هفته گذشته دومین تولید کننده بزرگ روی در جهان، یعنی شرکت Nyrstar اعلام کرد که سطح تولید خود در سه شرکت ذوب مستقر در اروپا را تا 50 درصد کاهش خواهد داد. قیمت این فلز به بالاترین سطح از سال 2007 رسیده است.

منبع:mining

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید