به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید

عملیات نصب آخرین سکوی فاز ١٩ پارس جنوبی روز گذشته با موفقیت در خلیج فارس انجام شد و به این ترتیب با راه اندازی این سکو ظرف چند هفته آینده، ایران در برداشت روزانه گاز قطر را پشت سر می گذارد.
به گزارش شانا، حمیدرضا مسعودی مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس گفت: برداشت گاز از بلوک ١٩ پارس جنوبی که در خط مرزی با قطر واقع شده برای شرکت ملی نفت ایران بسیار حائز اهمیت است زیرا با بهره برداری از این فاز می‎توانیم از این میدان مشترک برداشت حداکثری داشته باشیم.

وی افزود: طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی شامل چهار سکو و ٢١ حلقه چاه است که حفاری چاه‎ها در سال ٩۴ تکمیل شد، از این تعداد چاه‎ها ۶ حلقه روی سکوی SPD٢ هستند که از فاز یک پارس جنوبی به فاز ١٩ اضافه شده اند و ١۵ حلقه دیگر که سه حلقه آن توصیفی و بقیه تولیدی هستند، پارسال آماده بهره برداری شدند.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی تصریح کرد: با بهره‎برداری از سکوهای A١٩، C١٩ و SPD٢ در سال ٩۵، برداشت گاز این فاز از اردیبهشت ماه ٩۵ آغاز شد و تاکنون حدود ۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین را به شبکه سراسری تزریق کرده و اندکی بیش از این رقم از مخزن برداشت شده است.

وی افزود: همچنین از حدود هفت میلیون بشکه میعانات گازی استحصال شده فاز ١٩ نیز حدود ۶,٧ میلیون بشکه آن روانه بازارهای جهانی شده است.

مسعودی گفت: طرح توسعه فاز ١٩ شامل بخش فراساحل، حفاری، احداث خط لوله و ساخت و راه اندازی پالایشگاه به طور موزون پیش رفت از این رو موفق شدیم در اردیبهشت ماه پارسال، روزانه ۵٠٠ میلیون فوت مکعب گاز غنی ترش (١۴ میلیون مترمکعب در روز) برداشت شده از سکوی SPD٢ را با خط لوله ای زیر دریایی به پالایشگاه خشکی منتقل کنیم.

اجرای نخستین طرح بای پس (Bypass) در پارس جنوبی

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی افزود: در کل طرح‎های توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی، عملیات بای‌پس (Bypass)، برای نخستین بار در طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی انجام شد، به طوری که در این فاز موفق شدیم پس از گذشت ٧٠ ماه از آغاز پروژه با تکیه بر گاز دریا پالایشگاه را راه اندازی کنیم، در حالی که بقیه طرح‎های پارس جنوبی به کمک گاز فازهای ۶،٧ و ٨ راه اندازی شدند.

به گفته مسعودی، فعالیت‎های مهندسی و کار گروهی تنگاتنگ میان پیمانکار و کارفرما در فاز ١٩ پارس جنوبی سبب برداشت زودهنگام گاز در اسفندماه ٩۴ و آغاز تولید در اردیبهشت ماه ٩۵ شد.

وی عنوان کرد: سکوی B١٩ پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه ١۴,٢ میلیون مترمکعب گاز ترش غنی را به‎وسیله خط لوله ١٨ اینچ به طول تقریبی هشت کلیومتر، به سکوی A١٩ منتقل می‌کند، سپس سکوی A١٩ که هم اکنون روزانه ١۶ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‎کند، گاز هر ٢ سکو را پس از تجمیع و فرآورش، به‌وسیله خط لوله ٣٢ اینچ به پالایشگاه خشکی منتقل می کند.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی گفت: همه ردیف‌های شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ پارس جنوبی آماده هستند و به محض دریافت گاز عملیات تصفیه و شیرین سازی را انجام خواهند داد.

سکوی B١٩ تولید گاز ایران را با قطر برابر می‎کند

مسعودی گفت: با راه اندازی سکوی B١٩ پارس جنوبی، برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی به صورت روزانه با کشور قطر برابر می‎شود و با راه ‎اندازی بقیه سکوهای این میدان مشترک در دیگر طرح‎ها، ایران در برداشت گاز از لحاظ روزانه، قطر را پشت سر می گذارد.

وی افزود: با نصب سکوی B١٩ پارس جنوبی، پروژه بخش فراساحل فاز ١٩ تکمیل شد و امیدواریم کار راه اندازی این سکو در نیمه نخست اردیبهشت ماه به پایان برسد و بلافاصله برداشت گاز (Gas out) را از این سکو آغاز کنیم.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی گفت: سکوهای ٢SPD و C١٩ پارس جنوبی هم اکنون در حال تولید هستند از این رو می‎توانیم در نیمه نخست اردیبهشت ماه ٩۶ شاهد تحقق کل ظرفیت برنامه ریزی شده در فاز ١٩ پارس جنوبی باشیم.

مسعودی عنوان کرد: فاز ١٩ پارس جنوبی هم اکنون روزانه حدود ٣٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین را به شبکه سراسری تزریق می‎کند و امیدواریم تا پیش از پایان سال ٩۵، ظرفیت شیرین سازی را به ٣٧ میلیون و ۵٠٠ هزار مترمکعب در روز برسانیم و با تکمیل بسته طرح توسعه فاز ١٩، هدف برداشت روزانه ۵۶,۴ میلیون مترمکعب گاز ترش غنی را محقق کنیم.

وی همچنین از اجرای عملیات تعمیر خط لوله سکوی C١٩ خبرداد وگفت: امیدواریم تا ٢۵ اسفندماه با Gas out و Start up دوباره، گاز غنی ترش را از سکوهای ١٩C و SPD٢ دوباره به پالایشگاه منتقل کنیم.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی تصریح کرد: کار تعمیرات این خط لوله هم اکنون به پایان رسیده و در حال عملیات تخلیه آب است، ظرف دو روز آینده عملیات پرژ نیتروژن را اجرا خواهیم کرد و پس از آن که مقدار اکسیژن در خط به حداقل ممکن رسید و به مرحله‎ای رسیدیم که از نظر ایمنی مثلث آتش تشکیل نشد، امیدواریم روز ٢۵ اسفندماه فعالیت سکوی C١٩ آغاز شود.

مسعودی گفت: پس از راه اندازی خط لوله، ١۴,٢ میلیون مترمکعب گاز سکوی C١٩ و ١۴ میلیون مترمکعب گاز سکوی SPD٢ در مجموع روزانه ٢٨.٢ میلیون مترمکعب معادل یک فاز استاندارد را به پالایشگاه منتقل می‎کنیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ظرفیت برداشت گاز از فاز ١٩ پارس جنوبی پیش از پایان سال ٩۵ به ۴٢ میلیون مترمکعب گاز غنی ترش و ٣٧,۵ میلون مترمکعب گاز شیرین شده و به خط برسد.

فاز ١٩ در بخش فراساحل رکوردار بوده است

مسعودی به رکوردهای ثبت شده در طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی از جمله طول زمان نصب سکوها تا راه‎اندازی آنها اشاره کرد و گفت: از زمان نصب سکو تا مرحله Gas out بیش از ٧٠ روز طول نکشیده است و مشعل سکو با گاز خود فاز روشن شده است و امیدواریم که این رکوردها در سکوی B١٩ بهبود یابد.

وی افزود: کیفیت کار در بخش فراساحل از نظر کنترل کیفیت و اطمینان به خوبی انجام شد و به لحاظ ایمنی این طرح نخستین طرحی بود که موفق شدیم دستورعمل‎های PSSER شرکت ملی نفت ایران در بخش خشکی و فراساحل را به‎طور جدی پیاده سازی کنیم و تاکنون حدود ٣۴ میلیون نفرساعت کار ایمن و بدون حادثه در این مگاپروژه انجام شده است.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی گفت: در طرح توسعه فاز ١٩ بیشترین استفاده را از توان ساخت داخل و توامان توان مهندسی و فنی کشور داشته ‏ایم، تمام کار ساخت سکوها و احداث خطوط لوله ازسوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران انجام شد و همه مراحل طراحی را پیمانکاران ایرانی انجام دادند.

مسعودی ادامه داد: بخش اجرا از جمله پالایشگاه و فراساحل هم پیمانکاران ایرانی انجام دادند و در حوزه کالا هم حداکثر استفاده را از توان ساخت داخل داشتیم به طوری که در طرح توسعه فاز ١٩ میزان مشارکت ایرانی‎ها ۶١ درصد بوده است.

منبع:شانا

دسته بندی گزارش
تحلیل صنایع
نظر خود را بنویسید