به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

تحلیل بازار طلا و کلاف گرم

افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا و فشار نزولی در بازار طلا

به گزارش تحلیل‌گران شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح چهارشنبه قیمت طلا در بازار جهانی کاهش داشت در حالی که افزایش بازده اوراق خزانه در آمریکا سبب شده فشار نزولی را در بازار طلا شاهد باشیم. در عین حال سرمایه گذاران منتظر هستند تا با اتمام جلسه این ماه فدرال رزرو آمریکا تصمیم این نهاد درباره نرخ بهره و پیش بینی آن از آینده اقتصاد این کشور مشخص شود.

ساعت 8:50 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.42 درصد یا 7.5 دلار نزول به قیمت 1771.30 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1765.5 و 1776.8 دلار بود. آتی طلا در آمریکا با 0.5 درصد نزول به 1770 دلار در اونس رسید. قیمت پالادیوم پس از رسیدن به قله تاریخی 2962.5 دلار در روز سه شنبه، تا 2924.12 دلار در اونس کاهش پیدا کرد.

بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا به بالاترین سطح از 15 آوریل رسیده و در نتیجه هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش داده است. همچنین شاخص دلار در مقابل سبدی از شش ارز خارجی 0.1 درصد ارتقا داشت. این امر نیز با افزایش هزینه خرید طلا برای دارندگان سایر ارزها مانعی برای پیشرفت بازار طلا است.

در ماه مارس آمار خرده فروشی ژاپن با بیشترین نرخ در پنج ماه اخیر افزایش داشت در حالی که از  زمان شروع بحران کرونا در این کشور برای اولین بار به تدریج شاهد بهبود تقاضای مصرفی هستیم. در ماه آوریل شاخص اطمینان مصرف کننده در آمریکا به بالاترین سطح در 14 ماه گذشته رسید. افزایش واکسیناسیون و تزریق گسترده نقدینگی سبب شده ضمن بازگشایی بسیاری از کسب و کارها، وضعیت اشتغال و تقاضای مصرفی افزایش یابد.

ثبت قله های جدید در بازار کلاف گرم چین

محدودیت های زیست محیطی در چین ضمن کاهش تولید، قیمت کلاف گرم فولادی را در بازار داخلی این کشور به بالاترین سطوح از ژوئیه 2008 رسانده است. مقامات محلی در تانگشان چین به فولادسازان این منطقه دستور دادند که برای کنترل آلایندگی، مقدار تولید خود را تا روز سه شنبه محدود کنند.

قیمت کلاف گرم فولادی در شرق چین ( شانگهای) با 150-170 یوان صعود در روز دوشنبه 26 آوریل به 5740-5780 یوان (884-890 دلار) در تن رسید.

به گفته چند منبع بازرگانی در شانگهای، فروشندگان با مشاهده تقویت بازار آتی انگیزه کافی دارند که قیمت عرضه های خود را بالا ببرند به خصوص که دولت دستور داده کارخانجات منطقه تانگشان عملیات تف جوشی خود را متوقف کنند.

فولادسازان چینی هم اکنون حاشیه سودی بین 1000 تا 1300 یوان در تن دارند. یکی از معامله گران مستقر در شانگهای می گوید که با تداوم روند صعودی انتظار می رود حاشیه سود فولادسازان رشد بیشتری داشته باشد.

روز دوشنبه شاخص فست مارکتس برای قیمت کلاف گرم صادراتی چین با 27.46 دلار افزایش به 908.05 دلار در تن فوب بنادر اصلی این کشور رسید. بیشتر فولادسازان بزرگ چین قیمت عرضه محصولات خود را افزایش داده اند. یکی از منابع در گروه فولاد شاگانگ گفته که این شرکت قیمت عرضه خود را به 930 دلار در تن فوب افزایش داده و جای زیادی برای چانه زنی وجود ندارد.

لازم به ذکر است که روز دوشنبه قیمت کلاف گرم اکتبر در بورس آتی شانگهای با 147 یوان صعود به 5737 یوان در تن رسید.

منبع:metalbulletin

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید