به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

تحلیل قیمت کلاف گرم ، میلگرد و طلا

جهش بهای کلاف گرم در بازار آسیا

به گزارش تحلیل‌گران شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، طی یک هفته گذشته قیمت واردات کلاف گرم فولادی در بازار ویتنام افزایش قابل توجهی داشت در حالی که تقاضای قوی خریداران در کنار عرضه های گرانتر کارخانجات هندی از بازار این محصول حمایت می کند.

در یک هفته اخیر فولادسازان هندی قیمت عرضه کلاف گرم را از 950-955 دلار به 960-980 دلار در تن cfr ویتنام افزایش دادند. شنیده های فست مارکتس از انجام معامله در دامنه 950-955 دلار در تن cfr حکایت دارد. دست کم دو محموله کلاف گرم هندی در این دامنه قیمتی مبادله شده است. قیمت تقاضای خریداران ویتنامی در دامنه 945-946 دلار در تن cfr گزارش می شود.

یکی از معامله گران ویتنامی به فست مارکتس می گوید: ” روند تغییرات قیمت دیوانه کننده است. با وجود افزایش قیمت هنوز هم خریداران ویتنامی اشتهای زیادی برای کلاف گرم وارداتی دارند.”

روز 23 آوریل ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای کلاف گرم وارداتی ویتنام با 25-30 دلار افزایش هفتگی از 920-930 به 950-955 دلار در تن cfr افزایش پیدا کرد. این ارزیابی عمدتا کلاف گرم 2-3 م م SAE1006 و محصولات مشابه آن را در نظر می گیرد. یکی از فولادسازان بزرگ ژاپنی قیمت عرضه کلاف گرم خود را در سطح 1000 دلار در تن cfr جنوب شرق آسیا نگه داشته است. یک فولادساز بزرگ کره ای کلاف گرم را به قیمت 950 دلار در تن فوب عرضه می کند. با توجه به هزینه 50 دلاری حمل بار از کره تا جنوب شرق آسیا این قیمت تقریبا معادل 1000 دلار در تن cfr می باشد. همچنین کلاف گرم کره جنوبی به قیمت 1000 دلار در تن cfr به تایوان عرضه می شود.

روند صعودی قیمت میلگرد در بازار ترکیه

با وجود تقاضای ضعیف، در یک هفته گذشته قیمت میلگرد فولادی در بازار داخلی ترکیه افزایش داشت. رشد بهای تمام شده قراضه و تقاضای قوی برای صادرات به عنوان دلیل این روند مطرح می شود.

روز پنجشنبه 22 آوریل ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه از 5800-5900 لیره به 5950-6100 لیره (728-747 دلار) در تن ex-works شامل 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده افزایش پیدا کرد.

طی یک هفته اخیر فولادسازان ترکیه قیمت عرضه خود برای خریداران محلی را افزایش دادند. رشد بهای تمام شده قراضه به عنوان دلیل این اقدام ذکر شده است. اما تقاضای داخلی ترکیه نسبتا ضعیف است و با توجه به افزایش آمار مبتلایان کرونا و رکود فصلی در ماه رمضان، خریداران سعی می کنند ثبت سفارش را عقب بیاندازند.

شاخص روزانه فست مارکتس برای قیمت قراضه HMS 1&2 (80:20) تولید شمال اروپا بر مبنای cfr ترکیه در روز 22 آوریل معادل 425.52 دلار در تن محاسبه شد که در مقایسه با 19 آوریل 8.52 دلار در تن رشد نشان می دهد.

مدیر یکی از فولادسازان ترکیه ای می گوید: “با توجه به نرخ بهره بالا و عدم اطمینان زیاد در بازار محلی، تقاضا برای محصولات فولادی طویل بسیار ضعیف است.” با وجود تقاضای ضعیف قیمت مفتول نیز در بازار داخلی ترکیه روندی صعودی دارد. ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت مفتول (کیفیت توری) در بازار داخلی ترکیه از 6600-6700 به 6850-6950 لیره در تن ex-works افزایش یافت.

نوسان طلا در محدوده 1780 دلار

صبح سه شنبه 7 اردیبهشت ( 27 آوریل) طلا تقریبا بدون تغییر در سطح 1780 دلار در اونس نوسان دارد در حالی که تقویت شاخص دلار مانعی برای پیشرفت بازار طلا محسوب می شود.

ساعت 9 صبح سه شنبه طلای نقدی با 0.04 درصد یا 65 سنت نزول به قیمت 1780.31 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1774.30 و 1783.60 دلار بود.

تحلیل گر DailyFX می گوید: ” امروز شاخص دلار و بازده اوراق خزانه کمی افزایش داشت و فعلا همین عوامل بازار طلا را هدایت می کند.”

فعالان بازار منتظر نشست دو روزه سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا هستند که روز چهارشنبه تمام خواهد شد. البته بعید است تغییر خاصی در سیاست فدرال رزرو اتفاق بیافتد با وجود این احتمالا صحبت های رئیس بانک مرکزی آمریکا اطلاعاتی درباره وضعیت آینده اقتصاد این کشور ارائه خواهد کرد.

این تحلیل گر می افزاید: “محتمل ترین سناریو این است که وضعیت فعلی ادامه پیدا کند. بعید است فدرال رزرو بتواند بیش از این به سمت سیاست های انبساطی پولی برود.”

موج جدید شیوع کرونا در جهان با افزایش عدم اطمینان اقتصادی از بازار طلا حمایت می کند. روز دوشنبه هند به نیروهای مسلح خود دستور داد تا برای کنترل موج جدید شیوع کرونا کمک های خود را ارائه نماید. هند به شدت با کمبود اکسیژن برای کمک به مبتلایان کرونا مواجه می باشد.

منبع:metalbulletin, reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید