به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید

گروه بین‌المللی مطالعات مس اعلام کرد؛

افت ۴ درصدی نرخ بهره‌برداری از معادن مس در جهان

آخرین گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس از وضعیت ظرفیت‌ها و حجم تولید مس معدنی طی سال ۲۰۱۷، نشان می‌دهد که افت ۲ درصدی تولید مس، عمدتا ناشی از وقوع وقفه‌های قابل توجه تولید طی نیمه نخست سال میلادی گذشته بود. این در حالی است که ظرفیت بهره‌برداری از معادن مس در این مدت شاهد رشد ۲ درصدی بود و به حدود ۲۴ میلیون تن رسید. افت حجم تولید و افزایش ظرفیت‌ها سبب شد که متوسط جهانی نرخ بهره‌برداری از معادن مس نیز کاهش ۴ درصدی را تجربه کند.

به گزارش «کالا خبر»،بر اساس آخرین ارزیابی گروه بین‌المللی مطالعات مس مورخ ۲۰ مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی مس معدنی طی سال ۲۰۱۷، افت حدودا ۲ درصدی داشت و کمتر از ۱۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تن شد. از این میان، تولید جهانی کنسانتره حدودا ۱.۶ درصد و تولید کاتد الکترووینینگ به میزان ۳ درصد کاهش را طی سال میلادی گذشته نشان می‌دهد.

ظرفیت جهانی مس معدنی طی ۵ سال اخیر، همواره با رشد همراه بود و در سال ۲۰۱۷، میزان رشد به ۲ درصد رسید؛ در این مدت، متوسط نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های جهانی نیز دست‌خوش نوسان بود. طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ متوسط جهانی نرخ بهره‌برداری افت پیدا کرد که عمدتا به دلیل کاهش تولید ناشی از کاهش تقاضای جهانی بود. طی سال میلادی گذشته، افت شدید نرخ بهره‌برداری را می‌توان به ۲ عامل اصلی نسبت داد؛ نخست، رشد ظرفیت‌های معدنی (در پی صعود قیمت) و دوم، افت تولید ناشی از اعتصابات کارگری.

تولید مس معدنی در نیمه نخست سال ۲۰۱۷، افت ۴ درصدی نسبت به دوره مشابه از سال ۲۰۱۶ داشت؛ در حالی که در نیمه دوم، با توجه به کاهش وقفه‌های تولیدی و بهبود وضعیت بهره‌برداری، مجموع تولید نسبت به مدت مشابه از سال ۲۰۱۶، تغییر چندانی نداشت. با این وجود، طی نیمه دوم سال ۲۰۱۷، تولید مس معدنی رشد ۱۰ درصدی نسبت به نیمه نخست داشت و این امر، سبب شد تا بخشی از وقفه‌های تولیدی نیمه نخست سال جبران شود.

در نتیجه بررسی‌های گروه بین‌المللی مطالعات مس، از جمله عوامل اصلی افت تولید مس معدنی طی سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶، وقفه تولیدی ناشی از اعتصاب طولانی‌مدت در معدن مس اسکوندیدای شیلی طی فصل نخست سال ۲۰۱۷ و کاهش تولید معادن شرکت دولتی کودلکو بود. علاوه بر این، تولید کنسانتره مس کشورهای آرژانتین، کانادا و مغولستان نیز به ترتیب به میزان ۵۹، ۱۴ و ۱۴ درصد طی سال گذشته کاهش یافت که عمدتا به دلیل افت متوسط عیار مس معادن در نتیجه تغییر سطوح استخراج و پایان یافتن عمر معدن آلومبررای آرژانتین بود.

تولید کنسانتره مس اندونزی نیز، در نتیجه اجرای موقتی ممنوعیت صادرات مواد معدنی شامل کنسانتره از این کشور (در بازه ژانویه تا آوریل)، شاهد افت ۱۲.۵ درصدی بود. همچنین، افت متوسط عیار مس در معادن ایالات متحده آمریکا، کاهش میزان استخراج و شرایط جوی نامطلوب به ویژه در ابتدای سال ۲۰۱۷، سبب کاهش ۱۲ درصدی تولید مس معدنی آمریکا شد. با این وجود، افزایش تولید ۳۰ و ۴ درصدی قزاقستان و پرو طی سال گذشته، بخشی از افت تولید مس معدنی را جبران کرد. علت رشد حجم تولید مس معدنی این ۲ کشور، بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید و توسعه‌ای معادن مس بود.

پس از قزاقستان و پرو، کشورهای برزیل، مکزیک، میانمار، اسپانیا و سوئد نیز به میزان کمتری در جبران افت تولید مس معدنی طی سال ۲۰۱۷، نقش داشتند. در بررسی منطقه‌ای تولید، آمریکای شمالی و لاتین، آسیا و اقیانوسیه، هر یک به ترتیب با کاهش ۲، ۴ و ۵ درصدی همراه بودند؛ در حالی که تولید مس معدنی مناطق آفریقا و اروپا (شامل روسیه)، به ترتیب به میزان ۲.۵ و ۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶، رشد کردند. مهمترین تهدید تولید مس معدنی طی سال ۲۰۱۷، وقفه‌های تولید ناشی از اعتصابات کارگری بود که در پی صعود قابل توجه قیمت مس اتفاق افتاد.

منبع:فلزات آنلاین

دسته بندی گزارش
تحلیل صنایع
نظر خود را بنویسید